Training voor lichamelijk gehandicapte en slechthorende jongeren in Pakwach, Oeganda
Pakwach, Oeganda

De Pajobi basisschool in Pakwach is de enige basisschool in de regio die kinderen met een handicap opvangt, maar beroepsopleidingen na de basisschool zijn er nog niet. De Pajobi Primary School is daarom een partnerschap aangegaan met de Pacer Community Polytechnic, om zomercursussen voor jongeren met een handicap te organiseren.

In 2023 heeft de Van Doorn Stichting samen met de Stichting Wilde Ganzen een bedrag van € 4.700,- ter beschikking gesteld voor aangepaste zomercursussen in kleermaken. Dat geld was nodig voor bijscholing van leraren en de aanschaf van aangepast gereedschap, machines en trainingsmaterialen. In 2024 werd een bedrag van € 3.700,- ter beschikking gesteld voor zomercursussen in hout en metaalbewerking. Tijdens deze zomercursussen werden speeltoestellen voor de Pajobi Primary School gemaakt.

In 2025 wordt hier een vervolg aan gegeven door (i) de deelnemers aan de zomercursussen te begeleiden en ondersteunen bij het opstarten van een eigen bedrijfje en (ii) een “inclusive education” strategie en bijbehorend meerjaren werkplan voor Pacer Community Polytechnic te ontwikkelen. Om alle activiteiten in 2025 uit te kunnen voeren is nog €3.800,- nodig. De Van Doorn Stichting zoekt sponsors om dit project mede te ondersteunen!

 

Doelbedrag: € 3.800

Ingezameld: € 3.800-

Sponsors: Stichting Overal Nijmegen

Projectinformatie
De situatie

Oeganda heeft substantiële vooruitgang geboekt in de bestrijding van armoede, maar in de noordelijke regio van Oeganda heerst nog steeds extreme armoede vanwege de hoge jeugdwerkloosheid, ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, gebrek aan basale infrastructuur en voorzieningen en beperkte economische ontwikkeling. Ongeveer 70% van de bevolking van de West-Nijl subregio leeft onder de armoedegrens van 1,25 dollar per persoon per dag. Deze subregio grenst aan de Democratische Republiek Congo en Zuid-Soedan en de subregio wordt rechtstreeks getroffen door de conflicten in Congo en in Soedan. Het district Pakwach in die sub-regio heeft ongeveer 200.000 inwoners en de Pacer Community Polytechnic is het enige beroepsopleidingscentrum. In de periode 2017-2019 heeft de school trainingsapparatuur en -gereedschappen gekregen van de stichting Tools To Work en schoolmanagementtrainingen en bijscholing van de leraren door het Education Local Expertise Centre (ELECU).

De Pajobi basisschool in Pakwach is in de wijde omgeving de enige basisschool die kinderen met een handicap (lichamelijk gehandicapt en slechthorend) opvangt, maar beroepsopleidingen na de basisschool zijn er nog niet voor gehandicapte kinderen. In 2023 en 2024 organiseerde Pacer Community Polytechnic speciale zomercursussen (in kleermakerij, hout- en metaalbewerking) voor jongeren met een beperking. De ervaring die met deze cursussen is opgedaan vormt de basis voor het ontwikkelen van een inclusieve onderwijsstrategie voor de school.

Het belang van het project

De gemeenschap van het district Pakwach leeft voornamelijk van de visserij op de Nijl. Andere ambachten hebben ze eigenlijk niet en het wordt steeds moeilijker voor ze om zelfvoorzienend te zijn. Mensen hebben daar 20 jaar geleefd onder de terreur van het LRA (Lord Resistance Army) en nog steeds is de situatie niet helemaal genormaliseerd. De jeugdwerkloosheid in het district Pakwach is hoog; de meeste jongeren zijn werkloos. Jongeren met een handicap hebben bovendien last van stigmatisering en gebrek aan kansen (faciliteiten) om een vak te leren. De Pajobi Primary School is de enige basisschool die gehandicapte jongeren in hun programma opneemt. De school heeft onlangs een partnerschap ontwikkeld met de Pacer Community Polytechnic om het basisonderwijs aan te vullen met beroepsopleidingen die gehandicapte jongeren de kans geven om zelfredzaam te worden. De als proef uitgevoerde speciale cursussen voor jongeren met een beperking vormen de basis voor de ontwikkeling van een inclusieve onderwijsstrategie voor Pacer Community Polytechnic, hetgeen belangrijk is om goedkeuring en financiële steun van de overheid te krijgen.

De uitvoerende organisatie

De Pacer Community Polytechnic is een openbare school voor beroepsopleiding in Pakwach, opgericht in 2002. Het biedt opleidingen in timmerwerk, metselwerk, loodgieterswerk, elektrische installaties, betonwerk, mechanica en kleermaken. De school biedt plaats aan ongeveer 180 leerlingen. Tot 2015 waren er door gebrek aan gereedschappen slechts 100 studenten, een probleem dat inmiddels is opgelost. Pajobi Primary School is een door de overheid gesponsorde school in Pakwach en biedt basisonderwijs. Ongeveer 50 leerlingen hebben te kampen met verschillende soorten handicaps. De Pacer Community Polytechnic zal samen met Pajobi Primary School de leerlingen voor de speciale beroepsopleidingen selecteren. De lokale overheid (departement voor speciaal onderwijs) zal toezicht houden en dit proces begeleiden en zal assisteren bij het identificeren van bedrijven voor stageplaatsen.

ELECU is een niet-gouvernementele organisatie, opgericht in 2010 en heeft 12 jaar ervaring in het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het management van verschillende onderwijsinstellingen (waaronder de Pacer Community Polytechnic). ELECU heeft trainingen verzorgd voor leraren in het speciaal onderwijs en video’s ontwikkeld ter ondersteuning van het speciaal onderwijs. ELECU heeft ervaring met bewustmaking en stimulering van ouders om hun (gehandicapte) kinderen een (vak)opleiding te laten volgen. ELECU zal ondersteuning bieden bij het ontwikkelen van een “inclusive education” strategie met een meerjaren werkplan en begroting.

Het beoogde projectresultaat

Met de eerder ontvangen trainingsapparatuur en gereedschappen voor de verschillende cursussen, evenals de schoolmanagementtraining en bijscholing van leraren heeft de Pacer Community Polytechnic nu ongeveer 180 studenten per jaar!

Tijdens de schoolvakantie in 2023 werd een kleermakers cursus gegeven voor 37 jongeren met een beperking (van de Pajobi Primary School). Tijdens de schoolvakantie van 2024 werden hout- en metaalbewerking cursussen gegeven aan 30 dove en lichamelijk gehandicapte jongeren.  Deze jongeren hebben tijdens de cursus speeltoestellen voor de Pajobi Primary School gemaakt. In 2025 krijgen deze zomercursussen een vervolg. De deelnemers krijgen een ondernemerstraining en ze krijgen een set gereedschappen (starter toolkits) die essentieel zijn om een eigen bedrijfje te kunnen beginnen.  Het lokaal aanbieden van speciaal onderwijs voor kinderen met een beperking stimuleert ouders om hun kinderen naar school of beroepsopleiding te sturen.

De lokale overheid heeft interesse getoond in de aanpak. In 2025 wordt een strategie en meerjaren werkplan voor ‘inclusief onderwijs’ ontwikkeld. Eenmaal goedgekeurd door de overheid geeft dit de school in de toekomst recht op overheidssubsidies om het meerjaren plan uit te kunnen voeren.

Duurzaamheid

Door de betrokkenheid van ouders en de lokale gemeenschap zal het project tot een breed en duurzaam bewustzijn leiden dat een handicap geen beletsel hoeft te zijn om naar school te gaan en een vak te leren uitoefenen. Iedereen zal met eigen ogen kunnen zien dat dove en lichamelijk gehandicapte studenten tot goede vaklui opgeleid kunnen worden die hun eigen brood kunnen verdienen. Verwacht kan worden dat de gemeenschap in het algemeen en de ouders in het bijzonder eerder bereid zullen zijn om gehandicapte kinderen en jongeren te ondersteunen door ze naar de Polytechnic te sturen en de vaardigheden te verwerven die nodig zijn om zelfredzaam te worden en in hun eigen levensonderhoud te voorzien. De leraren die nu ervaring hebben opgedaan met het trainen van kinderen met verschillende handicaps, blijven aan de school verbonden zodat de kennis niet verloren gaat en de kwaliteit en continuïteit van het speciaal onderwijs daarmee geborgd is. Een door de overheid goedgekeurde strategie en meerjaren werkplan voor ‘inclusief onderwijs’ is de basis voor het verkrijgen van overheidssubsidies, waarmee duurzame financiering van het speciaal onderwijs voor gehandicapte en gehoorgestoorde kinderen kan worden verzekerd.

De benodigde fondsen

Voor de cursus kleermaken voor jongeren met een beperking werd in 2023 € 4.700,- ter beschikking gesteld; voor de cursussen hout- en metaalbewerking voor jongeren met een beperking werd in 2024 € 3.700,- ter beschikking gesteld. Voor 2025 zijn de volgende activiteiten gepland: (i) een training in ondernemerschap (begroot op UGX 2 miljoen); (ii) het ter beschikking stellen van starter toolkits (UGX 10,5 miljoen); (iii) begeleiding bij het opstarten van ondernemingen (UGX 1 miljoen); (iv) uitvoeren van een workshop “inclusive education” (UGX 2 miljoen); en (v) het opstellen van een “inclusive education strategy” en bijbehorend werkplan (UGX 1 miljoen). Dit integrale programma is in totaal begroot op UGX 16,5 miljoen. Pacer Community Polytechnic en ELECU kunnen gezamenlijk UGX 2 miljoen bijdragen en de Van Doorn Stichting wil de resterende UGX 14,5 miljoen (ongeveer € 3.800) bijdragen.