Gereedschappen voor vakopleidingen van volwassenen in Njombe – Tanzania
Njombe – Tanzania

De ELKYO Group in Njombe geeft vakopleidingen aan volwassenen, bevordert zelfstandig ondernemerschap en help hun een eigen bedrijfje op te zetten en te runnen. Het geeft opleidingen in timmeren, lassen, kleding maken, ICT. Ze hebben nauwe contacten met lokale bedrijven waardoor leren en de kans op mogelijke baan in elkaar overlopen. In de contacten met lokale bedrijven leren cursisten hoe bedrijven georganiseerd zijn en ontdekken zij hun eigen mogelijkheden.

Voor de levering van gereedschappen voor de vakopleidingen door de Stichting Vraag en Aanbod Internationaal is € 1.834,- nodig. De Van Doorn Stichting zoekt sponsors om dit project te ondersteunen!

Ingezameld: € 0,-

Njombe is een stad in het zuidoosten van Tanzania. Het is de regionale hoofdstad van Njombe Region en het districtshoofdkwartier van het Njombe Rural District en het Njombe Urban District. Het is gelegen op bijna 2000 meter hoogte aan de rand van de Kipengere Range. Njombe regio heeft 700.000 inwoners, Njombe Rural district 85.000 en Njombe urban district 130.000, waarvan 16,1% van de bevolking onder de armoedegrens voor basisbehoeften leeft.

De landbouwsector domineert de lokale economie van de regio Njombe, zowel de landbouw voor eigen gebruik als de commerciële landbouw. Het grootste deel van het inkomen van de regio komt uit de landbouwsector. Ook in de Njombe stad zijn de belangrijkste economische activiteiten land- en tuinbouw gerelateerd.

Het doel van het project is om ELKYO Group de middelen te geven waarmee zij volwassenen een vakopleiding kunnen bieden en kunnen helpen een bedrijfje op te zetten en te runnen, zoals kleermakers ateliers, timmerwerkplaatsen, en lasserswerkplaatsen.

De ELKYO Group in Njombe bestaat sinds 2018 en biedt vakopleidingen aan mannen en vrouwen en leert hun een eigen bedrijfje op te zetten en te runnen. Sinds de oprichting hebben 100 personen een opleiding gevolgd: timmeren, kleding maken, ICT. Ze hebben een aantal vakbekwame docenten en hun inkomsten bestaan uit verkoop van producten en het lesgeld van de cursisten. Ze hebben nauwe contacten met lokale bedrijven waardoor het leren en een mogelijke baan in elkaar overlopen. In de contacten met lokale bedrijven leren cursisten hoe bedrijven georganiseerd zijn en ontdekken zij hun eigen mogelijkheden.

Het belangrijkste resultaat van dit project is ervoor te zorgen dat volwassen mannen en vrouwen, hun levensonderhoud hebben verbeterd.

Vanwege de belangrijke regionale centrumfunctie van de stad Njombe zijn er voldoende kansen op werk. Door contacten met lokale bedrijven leren stagiairs ook hoe een eigen bedrijf op te zetten.

ELKYO kan met de inkomsten uit de verkoop van producten en het lesgeld van de cursisten, haar operationele kosten betalen.

De benodigde fondsen

Voor de levering van machines en gereedschappen voor de vakopleidingen door de Stichting Vraag en Aanbod Internationaal is € 1.834,- nodig. Wij zoeken sponsors om dit project te ondersteunen!