Het werkbezoek van Paul, onze penningmeester, aan het Daya Mina Special Centre in Colombo (Sri Lanka) vandaag was leerzaam en ontroerend en dwong veel respect af. In dit centrum leren jongeren met een verstandelijke beperking vaardigheden die hen in staat stellen deel te nemen aan de maatschappij, aan arbeidsprocessen, sport en recreatie.

Tijdens het bezoek waren ca. 40 jongeren aanwezig met verschillende vormen van verstandelijke beperking – zoals autisme, ADHD en het Syndroom van Down – en daarbinnen weer zeer verschillende gradaties. Maar wat ze gemeen hebben is een ongelooflijk enthousiasme om vaardigheden te leren! Een jong meisje vertelde vol trots dat het haar gelukt was om een draad door een naald te krijgen – iets wat de begeleiding tot nu toe voor haar deed maar wat ze zó graag zelf wilde doen. Anderen hebben duidelijk talent bij het beschilderen van stoffen waar vervolgens kleding, tafellakens en servetten van gemaakt worden.

We maken bovendien een diepe buiging voor de begeleiders in het centrum, waaronder ook enkele vrijwilligers. Zuster Anastasia, die de leiding over het centrum heeft, vertelde tijdens het bezoek uitgebreid over de uitdagingen waar zij voor staan. Pet je af voor het doorzettingsvermogen en de liefde die deze mensen in hun werk stoppen.

De dag werd afgesloten met dansoptredens van de meisjes én jongens. Mooi aangekleed, vrolijk en blij en enorm trots op hun voorstelling. Het was geweldig de lach op hun gezichten te zien; ze genoten! En Paul misschien nog wel meer!

Kijk voor een mooie impressie van het werkbezoek van Paul aan Daya Mina op https://youtu.be/zUCdKhr7lQY.

Verspreid over vier jaar zal de Van Doorn Stichting dit prachtige Daya Mina Special Centre ondersteunen bij haar uitbreiding. Daarvoor is geld nodig. Wil jij hieraan bijdragen?
Lees meer over dit project!