Renovatie Outering High School in Kenia
Nairobi, Kenia

De Van Doorn Stichting en de Outering High School hebben het schoolgebouw in Nairobi laten renoveren en van nieuw schoolmeubilair voorzien. Om gebruik te kunnen maken van e-learning zijn bovendien alle schoolborden vervangen door white boards.

In 2012 zijn de voor de renovatie benodigde fondsen beschikbaar gemaakt door een aantal particulieren. In 2014 werd het bedrag voor nieuw schoolmeubilair bij elkaar gebracht door de vrienden van Addo Kranendonk, de in 2013 overleden penningmeester van de Van Doorn Stichting. De renovatie van de OHS was zijn favoriete project.

Sponsoren: Addo Kranendonk Fonds, ASC Sports & Water, Kantoor Lage Markt (Nijmegen) en Kraan Holding BV

De Outering High School (OHS) biedt jonge mensen die geen toegang hebben tot door de overheid gesponsorde, openbare middelbare scholen, de kans om een opleiding te volgen. De meeste kinderen op de OHS zijn afkomstig uit de Mathare en Huruma sloppenwijken. Deze krottenwijken hebben een bevolking van ca. 1,5 miljoen hoofdzakelijk arme mensen.

De school heeft 186 leerlingen. Ongeveer 10% van deze leerlingen is wees, meestal doordat hun ouders zijn overleden aan HIV/AIDS. Soms betalen de voogden voor de kinderen, soms alleen het eerste jaar en soms helemaal niet (en dan wisselen ze ieder jaar van school). De OHS heeft beperkte middelen om niet betalende wezen te accepteren en voor hen de lunch te betalen.

De OHS wordt al sinds 2007 door de Van Doorn Stichting gesteund op verschillende manieren. Jaarlijks wordt het schoolgeld betaald voor een 10-tal (in 2007) tot 20-tal (in 2011) wezen. Dat aantal wordt nu met 5 leerlingen per jaar afgebouwd – vanaf 2015 zal er alleen nog op individuele studiefinanciering gegeven worden.

Omdat het overgrote deel van de leerlingen uit gezinnen met zeer lage inkomsten komt, kan de school geen hoge schooltarieven opleggen. Het beperkte budget heeft weer tot gevolg dat zaken als onderhoud aan gebouwen en meubilair de laagste prioriteit hebben.

Begin 2012 hebben de Van Doorn Stichting en de Outering High School zich voorgenomen het schoolgebouw te renoveren en van nieuw schoolmeubilair te voorzien. Om dat te kunnen financieren is een inzamelingsactie gehouden. Bovendien hebben zich in de loop van 2012 meerdere donateurs gemeld die bereid waren dit renovatieproject te ondersteunen, waaronder Kraan Holding BV, Kantoor Lage Markt uit Nijmegen, ASC Sport en Water BV. Deze partijen wisten met elkaar een bedrag van € 8.000,- beschikbaar te maken, en tijdens de zomervakantie van 2012 zijn de renovatiewerkzaamheden uitgevoerd.
Om gebruik te kunnen maken van e-learning heeft de OHS alle schoolborden laten vervangen door white-boards met behulp van fondsen van de Van Doorn Stichting. Er was eind 2013 alleen voor 1 klaslokaal nog schoolmeubilair nodig om de renovatie te kunnen afronden.

Wij hebben de OHS geholpen bij de opzet van een beleidsplan voor de periode 2012-2016 en bij het opzetten van een financiële administratie, met als doel van de OHS geleidelijk een rendabele organisatie te maken.

Het verloop van het project

Voor de Outering High School begon 2014 goed! Het benodigde bedrag is namelijk bij elkaar gebracht door de vrienden van Addo! Addo Kranendonk is de in 2013 overleden penningmeester van de Van Doorn Stichting en de renovatie van de OHS was zijn favoriete project. Het is dan ook ontzettend fijn dat zijn vrienden bij wijze van afscheidscadeau EUR 875 hebben verzameld, en dat dit door Addo’s familie is aangevuld met de resterende EUR 575. Wij bedanken Camping De Grote Altena, Optimum ITC BV en Emmy Hettema!

Het laatste schoolmeubilair is half januari 2014 geleverd.